Sony A7R III test (Dutch) - Martin Podt Photography
Winter blues

Onlangs heb ik voor Zoom.nl de Sony A7R III getest. Hierbij mijn review met nog wat meer foto's dan in het magazine. Ik heb, op één foto na, bewust de nabewerking beperkt gehouden. Klik op een foto om deze te vergroten.

Sony A7R III review zoals in Zoom.nl 03 2018

Ik fotograaf ondertussen al heel wat jaren met systeemcamera’s van Sony, voornamelijk vanwege het kleine formaat in combinatie met de goede kwaliteit van de sensor. Toen ik werd gevraagd om de Sony a7r III voor Zoom.nl te testen, heb ik meteen ja gezegd. Ik was erg benieuwd: is deze full-frame systeemcamera echt zo goed als wordt beweerd?

Vernieuwingen t.o.v. de Sony a7r II

De Sony a7r III is de opvolger van de Sony a7r II. De vernieuwingen van de a7r III t.o.v. de a7r II zijn wellicht niet allemaal voor iedereen even nuttig, maar persoonlijk ben ik bijvoorbeeld erg blij met het touchscreen van de nieuwe camera, welke ontbrak op de a7r II. Het focuspunt kiezen wordt hiermee een stuk eenvoudiger. Een grotere batterijcapaciteit zorgt ervoor dat met de a7r III aanzienlijk meer foto’s op één batterij geschoten kunnen worden dan met zijn voorganger.

Sony heeft ook het dynamisch bereik van de sensor weten te verbeteren. De a7r III heeft volgens Sony een dynamisch bereik van maar liefst 15 EV en hoort daarmee tot de absolute top. Vooral voor landschapsfoto’s en nachtfotografie is een groot dynamisch bereik een voordeel. De autofocus is op meerdere vlakken verbeterd en ook de sensorstabilisatie is verbeterd.

Een geheel nieuwe feature is pixel shift. In pixel shift mode, maakt de camera 4 foto’s achtereen met de sensor telkens net één pixels verschoven. Deze vier foto’s kun je achteraf combineren. Het resultaat is een foto met meer detail en geen artefacten zoals moiré. Pixel shift werkt echter niet goed voor bewegende objecten; alles op de foto moet helemaal stilstaan.

Praktijktest

Ik maak met name bosfoto’s en ik heb de camera meegenomen naar mijn geliefde Lochem. De camera ligt goed in de hand maar de combinatie met de 24-240mm lens die ik heb gebruikt, vind ik vrij zwaar en niet prettig om om je nek te hebben hangen. De camera heeft een ruime hoeveelheid programmeerbare knoppen, zodat je niet telkens het uitgebreide menu door hoeft. Wat mij meteen opviel, is hoe ontzettend snel en precies de autofocus werkt. Ook het dynamisch bereik is zeer goed, zoals beloofd door Sony. Dat is ook goed te zien bij een aantal avondfoto’s die ik heb gemaakt.

De 24-240mm lens is wat aan de zachte kant en daarom heb ik uiteindelijk vooral met een Sony 85mm f/1.8 prime getest, om beter te kunnen zien wat deze camera in huis heeft. De combinatie van de a7r III en de 85mm vond ik geweldig. Met het diafragma geheel open en met de sensorstabilisatie aan, was het zelfs mogelijk om op ISO 100 in de mist uit de hand te schieten. Zoals gezegd werkt de autofocus zeer goed en met de 85mm leverde dit haarscherpe foto’s op. De eye focus functie werkt erg goed voor portretfoto’s en zal er voor zorgen dat je nog minder onscherpe foto’s maakt.

Conclusie

De Sony a7r III is een beest van camera. De specificaties van de camera maken dat de a7r III tot de absolute top behoort. Eigenlijk heeft deze camera maar één nadeel: het prijskaartje. Hierdoor is het een camera die vooral bedoeld is voor de veeleisende hobbyfotograaf en professionals. De a7r III is wellicht niet zo baanbrekend als zijn voorgangers, maar vernieuwingen als een touchscreen, een grotere batterij en verbeterde autofocus zorgen ervoor dat deze camera eigenlijk niets meer te wensen overlaat. Met andere woorden: deze camera is naar mijn mening inderdaad zo goed als wordt beweerd.

Powered by SmugMug Log In